by dimitris

Κυριακή 25 Οκτωβρίου 2015

8 Ένα εκμεταλλευτικό "κοινωνικό κράτος" ή ένα νέο κράτος ευημερίας?

Kotsalos

[Τι είναι το μανιφέστο?
Το μανιφέστο είναι ένα εμπειρικό κείμενο που γράφεται από έναν πολίτη και αναπτύσσεται στο blog Διακήρυξη για μία άλλη Ελλάδα,για μία άλλη Ευρώπη. και η σελίδα του στο facebook Manifesto for another Greece, for another Europe
Τα κείμενα δεν έχουν συζητηθεί, έτσι μπορούν να φαίνονται απλοϊκά, ή μερικές προτάσεις να είναι τραβηγμένες, θα επιχειρηθεί να μπει μια τάξη για να ανοίξει μια συζήτηση με όποιον επιθυμεί.
Οι επιμέρους προτάσεις είναι ενδεικτικές, μπορούν να διορθωθούν ή να συμπληρωθούν.
Δεν χρειάζεται φυσικά να συμφωνεί κάποιος σε όλα, αλλά να συμφωνεί  με τους ανοιχτούς δυνητικά συμμετοχικούς θεσμούς (inclusive institutions), την κυριαρχία του νόμου (κράτος δικαίου, rule of law), να αντιλαμβάνεται την εκμετάλλευση που προέρχεται από τις μόνιμες θέσεις εργασίας και την αξία των εμπορευσίμων δραστηριοτήτων.
Για μια ιδέα σχετικά με τους θεσμούς
More on the extractive/inclusive debate
Το μανιφέστο αποδέχεται την θεωρία για την εξέλιξη των θεσμών από τους Acemoglu Robinson, από την ιστορική περίοδο μέχρι σήμερα.
Για το τι είναι η κυριαρχία του νόμου (κράτος δικαίου) Rule of law
Τι θεωρητικά προαπαιτούμενα έχει το μανιφέστο
Το μανιφέστο δεν έχει προαπαιτούμενα ωστόσο είναι σημαντικό να μπορεί να καταλάβει κάποιος τους θεσμούς, την εκμετάλλευση των μόνιμων θέσεων εργασίας και τις εμπορεύσιμες δραστηριότητες.
Το μανιφέστο στηρίζεται σε τρία βιβλία, που ξεκαθαρίζουν τα παραπάνω θέματα
"γιατί αποτυγχάνουν τα έθνη" Acemoglu - Robinson,
"ο δρόμος προς την δουλεία" Hayek

Οι άνεργοι χωρίς ελπίδα, ή η ελπίδα των ανέργων

Μια προσπάθεια εφαρμογής του κεϋνσιανού μοντέλου για την αντιμετώπιση της ανεργίας σε μια ένωση κρατών έχει διαφορετικό αποτελέσματα για τους δικαιούχους των θέσεων που δημιουργούνται, από "εργασία" χωρίς αντικείμενο έως ακραία εκμετάλλευση. Το τι θα συναντήσει ο προσωρινός εργαζόμενος (πεντάμηνης ή εξάμηνης σύμβασης) εξαρτάται από τον οργανισμό στον οποίο θα εργαστεί και τους εργαζόμενους σε αυτόν.

Σήμερα χρήματα των Ευρωπαίων φορολογούμενων κατευθύνονται στην Ελλάδα μέσω ΕΣΠΑ, για να δημιουργήσουν τεχνητές θέσεις εργασίας, με πεντάμηνες και εξάμηνες συμβάσεις, γύρω από το δημόσιο τομέα, τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και ένα συρρικνωμένο ιδιωτικό τομέα χωρίς ανάγκη για νέες θέσεις εργασίας

Άνεργος στα 50: Οι άνθρωποι πίσω από τους αριθμούς

Αρκετές φορές οι έκτακτοι εργαζόμενοι αντιμετωπίζουν πολύ χειρότερες συνθήκες από μια προσωρινή θέση εργασίας χωρίς αντικείμενο.

Υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις όπου οι έκτακτοι εργαζόμενοι έχουν στην ουσία αφεντικά τους μόνιμους εργαζόμενους, κάνουν την δική τους υπηρεσία σε πολύ χειρότερες συνθήκες με μικρότερες αποδοχές και χωρίς τα αντίστοιχα επιδόματα που τα παίρνουν μόνιμοι, χωρίς οι τελευταίοι να τα δικαιούνται πραγματικά.

Το πιο αστείο από όλα είναι ότι οι έκτακτοι εργαζόμενοι πολλές φορές εξεγείρονται απέναντι στον νεοφιλελευθερισμό και το κεφάλαιο και δεν κατανοούν ότι είναι απλά β κατηγορίας πολίτες που τους εκμεταλλεύεται το κράτος και οι μόνιμοι συνάδελφοί τους!

ΟΔΗΓΟΣ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ ΣΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ «ΚΟΙΝΩΦΕΛΟΥΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ»

 Ένα εκμεταλλευτικό "κοινωνικό κράτος" ή ένα νέο κράτος ευημερίας?

Welfare state

Πολλοί υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχουν σήμερα οι πόροι για ένα "κοινωνικό κράτος".

Η αντίρρηση αυτή στηρίζεται στην γνώση ενός μοντέλου "κοινωνικού κράτους" που έχει χρεοκοπήσει παγκόσμια.
Ένα "κοινωνικό κράτος" που συνδέεται με την παροχή απόλυτης ασφάλειας για λίγους (παλαιότερα σε μερικές χώρες για αρκετούς) μέσω μόνιμων θέσεων εργασίας και, μεγάλων εγγυημένων συντάξεων.
Επιπρόσθετα υψηλά επιδόματα ανεργίας για τους άνεργους.
Όλα τα παραπάνω δημιουργούσαν ενεργή ζήτηση, που είχε σαν αποτέλεσμα την αύξηση της παραγωγής και την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Η παγκοσμιοποίηση και η ελεύθερη διακίνηση αγαθών, υπηρεσιών, κεφαλαίων και ανθρώπων, έχει σαν αποτέλεσμα η ενεργή ζήτηση να μην λειτουργεί στην ίδια την χώρα, να μειώνεται η τοπική παραγωγή, να αυξάνονται οι εισαγωγές και το έλλειμμα εμπορικού ισοζυγίου.
Η συντήρηση μεγάλων μισθών και συντάξεων σε μια χώρα δημιουργεί ενεργή ζήτηση σε άλλες χώρες που παράγουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που εισάγει η χώρα με τους μεγάλους μισθούς (και συντάξεις) σε προνομιούχους.

Είναι προφανές ότι ένα τέτοιο "κοινωνικό κράτος" μπορεί να υπάρχει μόνο με δανεικά ή αν μπορεί να λειτουργεί σε κάποιους τομείς με αυξημένη ανταγωνιστικότητα σε σχέση με τα υπόλοιπα κράτη.

Και όμως υπάρχει ένα κράτος ευημερίας που είναι συμβατό με τον Hayek.
Το κράτος ευημερίας που αυξάνει την περιορισμένη ασφάλεια για όλους τους πολίτες.
Αυτό σημαίνει απελευθέρωση των απολύσεων, με ταυτόχρονη δωρεάν υγεία, δωρεάν παιδεία και μεταβαλλόμενο ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα για τους άνεργους, συνδεδεμένο με άλλα εισοδήματα των δικαιούχων.

Ένα τέτοιο κράτος μπορεί να υλοποιηθεί με τους ίδιους πόρους που καταναλώνουν σήμερα οι προνομιούχοι χωρίς αποτέλεσμα.
Η παροχές της δωρεάν υγείας και παιδείας μπορούν να γίνονται από δημόσιους και ιδιωτικούς οργανισμούς και άτομα.

Θα πρέπει κάποιος να παρακολουθήσει τον Επιθεωρητή Δημοσίας Διοίκησης Λέανδρο Ρακιντζή για να καταλάβει τα τεράστια ποσά που κατασπαταλώνται σήμερα από το κράτος για να καταλήξουν στις τσέπες καταχραστών, απατεώνων πλαστογράφων και κομπιναδόρων.

Αυτό που πιθανόν δεν έχει κατανοήσει ο κ. Ρακιντζής είναι ότι η διαφθορά, η μη κυριαρχία του νόμου, η γραφειοκρατία, η αδιαφορία δεν είναι θέμα ιδιοσυγκρασίας, (ούτε παιδείας), αλλά συνδέεται με  τους κλειστούς δυνητικά εκμεταλλευτικούς οικονομικούς και πολιτικούς θεσμούς και τις μόνιμες θέσεις εργασίας που θεσμοθετούνται από το υπάρχον Σύνταγμα. (1)

Συναντήσεις Απρόβλεπτες / Σωκράτης-Λέανδρος Ρακιντζής
Τα δύο πρόσωπα της διαφθοράς

Θα`πρέπει κάποιος να μελετήσει το κόστος της παιδείας σήμερα στην Ελλάδα για να κατανοήσει ότι αυτό που ονομάζουμε δημόσια παιδεία δεν είναι δωρεάν παιδεία.

Μαθαίνει κανείς αγγλικά στο δημόσιο σχολείο;
Κι αν έχουν δίκιο και οι εκπαιδευτικοί;
Η παιδεία και η μπανανία

Η παιδεία δεν λειτουργεί για τους μαθητές και την κοινωνία, αλλά για να έχουν εισόδημα οι εκπαιδευτικοί.

Η αξιολόγηση, η απελευθέρωση των απολύσεων και η ελεύθερη επιλογή δημόσιου ή ιδιωτικού σχολείου που πληρώνεται με κουπόνια εκπαίδευσης, τα οποία το κράτος εκχωρεί δωρεάν στους μαθητές, θα έκανε την παιδεία`δωρεάν χωρίς επιπλέον κόστος στον προϋπολογισμό.

Η πιστοποίηση καθηγητών να παραδίδουν ΄κάποια μαθήματα (όπως Αγγλικά, μαθηματικά, φυσική) εκτός σχολείου και να πληρώνονται με κουπόνια εκπαίδευσης που χορηγεί το κράτος δωρεάν στον μαθητή και η συμμετοχή των μαθητών σε αδιάβλητες πανελλαδικές εξετάσεις που θα ελέγχουν την γνώση των μαθητών, θα μπορούσε να κάνει την παιδεία δωρεάν.
Γιατί πρέπει να πληρώνεται ένας καθηγητής Αγγλικών σε ένα δημόσιο σχολείο όταν δεν μαθαίνει τους μαθητές Αγγλικά?
Γιατί πρέπει να πληρώνεται ένας καθηγητής φυσικής σε ένα δημόσιο σχολείο όταν δεν μαθαίνει τους μαθητές φυσική?

Οι παραπάνω προτάσεις είναι ενδεικτικές, δεν υποστηρίζουν την κατάργηση του δημόσιου σχολείου, αλλά την αναβάθμισή του και την συνύπαρξη του με το ιδιωτικό σχολείο και τα φροντιστήρια, σε ένα νέο θεσμικό πλαίσιο.
Στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση υπάρχουν αρκετοί που πληρώνονται χωρίς να προσφέρουν και αρκετοί που προσφέρουν χωρίς να πληρώνονται επαρκώς.

BBC: Η τραγωδία της ελληνικής Παιδείας - Το πιο άνισο σύστημα στον ανεπτυγμένο κόσμο

Όπως η παιδεία και η υγεία στην Ελλάδα έχει μεγάλο κόστος με μικρή  αποτελεσματικότητα και δεν είναι δωρεάν.

Η απελευθέρωση των απολύσεων μπορεί να επιτρέψει τον ανασχεδιασμό από την αρχή, από εργαζόμενους που ενδιαφέρονται και με την βοήθεια από άλλα κράτη όπως η Σουηδία, ενός σύγχρονου δωρεάν συστήματος υγείας που παρέχεται από δημόσιους και ιδιωτικούς οργανισμούς.

Η απελευθέρωση των απολύσεων θα επιτρέψει ακόμα τον ανασχεδιασμό των δημόσιων οργανισμών, όπως δημόσια νοσοκομεία, με βάση τον σκοπό που επιτελούν και όχι την εξυπηρέτηση των εργαζομένων σε αυτά.

Η 4η πιο ακριβή χώρα στις υπηρεσίες υγείας είναι η Ελλάδα (γράφημα)
Απάτες με βιβλιάρια υγείας ΕΟΠΥΥ, με κόστος χιλιάδες ευρώ

Η απελευθέρωση των απολύσεων θα επιτρέψει την μετάβαση από ένα χρεοκοπημένο "κοινωνικό κράτος", σε ένα νέο κράτος ευημερίας με μη μόνιμους εργαζόμενους, αλλά με δωρεά υγεία, δωρεάν παιδεία, θέσεις εργασίας και μεταβαλλόμενο ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα για τους άνεργους,

Πως φτιάχνουμε ένα κράτος ευημερίας με τους ανοιχτούς θεσμούς

Ο τρόπος για την δημιουργία ενός σύγχρονου κράτους ευημερίας είναι η δημιουργία δυνητικά συμμετοχικών αγορών εργασίας και κεφαλαίου

Τα βασικότερα που πρέπει να γίνουν

1 απελευθέρωση των απολύσεων,
2 εκπαιδευτικά προγράμματα για άνεργους που οδηγούν σε μη μόνιμες θέσεις εργασίας με αξιοπρεπείς αμοιβές στο δημόσιο, ΟΤΑ και ιδιωτικό τομέα,
3 ανοιχτοί διαγωνισμοί για αναλήψεις έργων,
4 ανοιχτοί διαγωνισμοί για θέσεις εργασίας,
5 πληροφορικά συστήματα,
6 ανασχεδιασμός όλου του κράτους και κάθε οργανισμού με βάση τον σκοπό που επιτελεί με σύγχρονο management,.

Όλα τα παραπάνω αποτελούν μια δυνητικά συμμετοχική αγορά εργασίας και κεφαλαίου μέσα σε ένα σύγχρονο κράτος ευημερίας.

Για να προχωρήσει η ολοκλήρωση της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι απαραίτητη η πίεση από το Ευρωκοινοβούλιο για την αποδοχή των ανοιχτών δυνητικά συμμετοχικών οικονομικών και πολιτικών θεσμών (με απελευθέρωση των απολύσεων), παράλληλα με την δημιουργία ενός κράτους ευημερίας, σε κάθε χώρα που πτωχεύει και σε κάθε χώρα που είναι υποψήφια για ένταξη στην ομάδα των χωρών με κοινό νόμισμα.

Η κάθε χώρα που είναι πτωχευμένη ή επιθυμεί να συμμετέχει στις χώρες με κοινό νόμισμα πρέπει να κάνει δημοψήφισμα με θέμα την απελευθέρωση των απολύσεων και την δημιουργία ενός νέου κράτους ευημερίας

Παράρτημα

(1) Παρόλο που δεν έχουμε ακόμα μια ταξινόμηση χωρών σύμφωνα με τους ανοιχτούς ή κλειστούς οικονομικούς θεσμούς και μια ταξινόμηση χωρών σύμφωνα με τους ανοιχτούς ή κλειστούς πολιτικούς θεσμούς, μπορούμε με καλή προσέγγιση να αντιστοιχίσουμε τις χώρες με ανοιχτούς και κλειστούς οικονομικούς θεσμούς με το Index of Economic Freedom.
Μπορούμε ακόμα με καλή προσέγγιση να αντιστοιχίσουμε τις χώρες με ανοιχτούς και κλειστούς πολιτικούς θεσμούς με το WJP Rule of Law Index 2015.
Τέλος μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το CORRUPTION PERCEPTIONS INDEX 2014: RESULTS και να βρούμε ότι η διαφθορά (όπως και η μη κυριαρχία του νόμου), έχει να κάνει με ανοιχτούς και κλειστούς οικονομικούς και πολιτικούς θεσμούς που προσδιορίζουν τα ιδιοσυγκρασιακά ή πολιτισμικά χαρακτηριστικά των λαών. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου