[οι ανοικτοί δυνητικά συμμετοχικοί οικονομικοί και πολιτικοί θεσμοί (inclusive institutions) και οι κλειστοί δυνητικά εκμεταλλευτικοί οικονομικοί και πολιτικοί θεσμοί (extractive institutions) όπως ορίζονται από Daron Acemoğlu - James A. Robinson στο βιβλίο τους "Γιατί αποτυγχάνουν τα έθνη"
"γιατί αποτυγχάνουν τα έθνη" οι πολιτικοί θεσμοί στους τόπους, στο χρόνο, αποσπάσματα, παρατηρήσεις]
Μερικά παραδείγματα ανασχεδιασμού του κράτους με μη μόνιμους εργαζόμενους
Ξεκινάς τον σχεδιασμό με την υπάρχουσα δομή του κράτους, και ορίζεις τους σκοπούς που επιτελεί ο κάθε νέος οργανισμός.
1. ΟΑΕΔ
Καταργείς τον ΟΑΕΔ και μεταφέρεις όλες τις λειτουργίες στα πληροφορικά συστήματα και στα ΚΕΠ.
Όσες λειτουργίες δεν μπορούν να μεταφερθούν και είναι αναγκαίες μαζί με άλλες καινοτόμες εκχωρούνται σε ένα πολύ μικρό ΟΑΕΔ, πλήρη σχεδιασμένο από την αρχή με μη μόνιμους εργαζόμενους και στελέχη, αλλά με σύγχρονο management.
2. Υπουργείο πολιτισμού.
Επανασχεδιάζεις την φύλαξη των αρχαιολογικών χώρων από έκτακτους γλωσσομαθείς και καταρτισμένους υπαλλήλους και απολύεις όλους τους μόνιμους που έχουν καταλάβει την φύλαξη των χώρων, εκμεταλλεύονται τα σπίτια του υπουργείου στην πλάκα, πουλάνε επίσημο υλικό χωρίς αποδείξεις και κλείνουν τους αρχαιολογικούς χώρους όποτε επιθυμούν.
Επανασχεδιάζεις το έργο της συντήρησης και της αναστήλωσης των αρχαιολογικών μνημείων από έκτακτους εργαζόμενους.
Δημιουργείς μια νέα διαχειριστική αρχή ώστε να κάνει σωστά όλους τους ελέγχους των εργαζομένων και τις προμήθειες των υλικών με ανοιχτούς διαγωνισμούς και μια υπηρεσία ελέγχου των έργων. Ελάχιστη γραφειοκρατία, αποτελεσματική εκτέλεση έργων από μη μόνιμους εργαζόμενους με αξιοπρεπείς μισθούς και επιδόματα.
Ζητήματα που αφορούν τους ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου (ΙΔΟΧ) εργαζόμενους στο Υπουργείο Πολιτισμού.
Υπάλληλοι του υπ. Πολιτισμού καταπάτησαν ακίνητα στην Πλάκα και διαμένουν παράνομα σε αυτά!
Αποκλειστικό: Το υπουργείο Πολιτισμού... κλέβει την Εφορία! Τι άλλο;...
Φωτιά τον Ιούνιο, κλειστό τον Σεπτέμβριο
Όλα τα παραπάνω μπορεί να τα κάνει το ίδιο το δημόσιο, χωρίς εκχώρηση των έργων σε ιδιώτες εργολάβους χρησιμοποιώντας απλά μη μόνιμους εργαζομένους, έκτακτους και αορίστου χρόνου.
Πέρα από την φύλαξη και την συντήρηση των αρχαιολογικών χώρων οι υπόλοιπες δραστηριότητες του υπουργείου αξιολογούνται και ανασχεδιάζονται μαζί με άλλες καινοτόμες και υλοποιούνται από ένα μικρό αποτελεσματικό οργανισμό.
3. Υπηρεσίες καθαριότητας των δήμων.
Μόλις μίλησα με μια πολίτη Γ κατηγορίας (Ελληνίδα που εργάζεται σαν Κινέζα στο δημόσιο) που εργάζεται 6,5 ώρες σε κοινωφελή εργασία δήμου με χρήματα από ΕΣΠΑ, πάνω σε απορριμματοφόρο με 490 ευρώ τον μήνα, χωρίς εργατικά δικαιώματα, χωρίς άδειες, χωρίς αποζημίωση απόλυσης, χωρίς επίδομα ανθυγιεινής εργασίας, χωρίς αδιάβροχα, χωρίς εκπαίδευση, ...
["Ουστ γραμματείς και φαρισαίοι υποκριτές, επαναστάτες της δεκάρας, και της υπεράσπισης της μονιμότητας και των προνομίων των λαμογιών, των άσκοπων και των αδιάφορων"
Με συγχωρείται που παραφέρθηκα αλλά όταν μιλάμε για άρση της μονιμότητας εσείς θα κλαίτε τάχα για τους βολεμένους που βουτάνε τα υλικά καθαρισμού από τους δήμους.]
Φαίνεται το φαινόμενο να εμφανίζεται σε πολλούς δήμους
"Προβλήματα όμως έχουν δημιουργηθεί στη λειτουργία της α' φάσης. Έχουν καταγγελθεί κρούσματα εκμετάλλευσης των εργαζομένων που εργάζονται με πεντάμηνη απασχόληση και μη τήρησης της εργατικής νομοθεσίας σε κάποιους Δήμους. Ήδη ο ΟΑΕΔ και το υπουργείο Εργασίας έχουν λάβει γνώση ορισμένων υποθέσεων και έχουν σταλεί οι σχετικές οδηγίες προς τον ΣΕΠΕ για να γίνουν οι απαραίτητοι έλεγχοι. Υπήρξαν για παράδειγμα καταγγελίες εργαζομένων που, ενώ η πρόσληψή τους, ήταν για θέσεις γενικών καθηκόντων, τους ζητήθηκε να εργαστούν στο νεκροταφείο του δήμου. Σε άλλους ζητήθηκε να εργαστούν νυχτερινές ώρες, πέραν του κανονικού ωραρίου τους. Κάτι τέτοιο όμως δεν προβλεπόταν από τη δημόσια πρόσκληση και τώρα οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας, προσανατολίζονται να πάρουν τους δικαιούχους από αυτούς τους δήμους, στους οποίους δημιουργήθηκαν προβλήματα και να τους τοποθετήσουν σε άλλες θέσεις, για το ίδιο χρονικό διάστημα και με την ίδια αμοιβή."
Κοινωφελής Εργασία ΟΑΕΔ: Πότε ανακοινώνονται τα αποτελέσματα των 19.101 θέσεων
Μπορεί να περάσει η καθαριότητα των δήμων σε συνεργεία από μη μόνιμους εργαζόμενους γεμάτα δύναμη και χαμόγελο, που θα πληρώνονται αξιοπρεπώς και θα παίρνουν τα λογικά επιδόματα.
Απόλυση με πρόωρη συνταξιοδότηση όλων των αδυσώπητων παράσιτων που βάζουν ανθρώπους να εργάζονται για λογαριασμό τους, χωρίς να έχουν κεφάλαια οι ίδιοι, ή επιχείρηση, αλλά μόνιμη θέση.
Ας σχεδιάσουμε καινοτόμους οργανισμούς καθαριότητας με mamagment, μη μόνιμους καλοπληρωμένους εργαζόμενους, εξοπλισμό, συντήρηση εξοπλισμού και πρόστιμα στους πολίτες που πετάνε σκουπίδια ανεξέλεγκτα.
Αν δεν υπάρχει μονιμότητα οι υπηρεσίες αυτές μπορούν να σχεδιαστούν και να διαχειριστούν από το κράτος, χωρίς πολιτικούς ενδιάμεσους, αλλά με βάση τον σκοπό που υπηρετούν και με σεβασμό και αξιοπρέπεια για όλους τους εργαζόμενους, χωρίς υποταγή στους μόνιμους.
4 Η επιθεώρηση εργασίας
Η επιθεώρηση εργασίας είναι ένας οργανισμός που ελέγχει την εφαρμογή των εργατικών νόμων.
Η μη εφαρμογή των νόμων και η εξωτερική εργασία Outsourcing ανήκουν στους βασικούς πυλώνες εκμετάλλευσης στην Ελλάδα. Αυτή είναι η κυριότερη εκμετάλλευση και όχι η εκμετάλλευση της εργασίας από το κεφάλαιο που ψεύτικα υποστηρίζουν οι πολίτες κατηγορίας Α.
Όποιος είναι μόνιμος εργαζόμενος που ενδιαφέρεται για το αντικείμενό του στην επιθεώρηση εργασίας μπορεί να κρατήσει την θέση του σε μια νέα επανασχεδιασμένη με μη μόνιμους υπαλλήλους επιθεώρηση εργασίας.
Οι υπόλοιποι να φύγουν με πρόωρη συνταξιοδότηση ή να περάσουν σε καθεστώς κινητικότητας για να διεκδικήσουν θέσεις σε άλλους επανασχεδιασμένους οργανισμούς.
Η επιθεώρηση εργασίας πρέπει να επανασχεδιαστεί, ενώ ταυτόχρονα οι εργατικοί νόμοι πρέπει γίνουν απλοί και λογικοί.
Ένας οργανισμός με με management, μη μόνιμους εργαζόμενους και στελέχη, εξειδικευμένους τομείς, πρόσβαση στα πληροφοριακά συστήματα, εκπαίδευση για κάθε τομέα.
προηγούμενα κείμενα
1. μια θεσμική μάχη στην Ελλάδα: μονιμότητα συνταγματικά κατοχυρωμένη απέναντι στην κοινωνία πολιτών
2. μια θεσμική μάχη στην Ελλάδα: Ανασχεδιασμός του κράτους
Επόμενα κείμενα
4. μια θεσμική μάχη στην Ελλάδα: Οι Ελληνικές εκμεταλλευτικές χρηματικές ροές
Παράρτημα
Πρόταση ανασχεδιασμού επιθεώρησης εργασίας,
Επιχειρησιακά η επιθεώρηση εργασίας μπορεί να στηρίζεται σε τρία επίπεδα
1. Κεντρικό Γραφείο Τομέων (ΚΓΤ)
Θα συγκεντρώνει τα δεδομένα από τα Επιμέρους Γραφεία Τομέων (ΕΓΤ).
Το ΚΓΤ θα μπορεί να κάνει και προτάσεις αλλαγής νόμων, όπου οι νόμοι χωρίζουν τους πολίτες σε διαφορετικές κατηγορίες με διαφορετικά δικαιώματα για την ίδια εργασία.
2. Επιμέρους Γραφεία Τομέων (ΕΓΤ), που αναλαμβάνουν με στήριξη νομικού και πληροφορικάριων την μελέτη, την διασταύρωση, δεδομένων εργασίας για διαφορετικές κατηγορίες εργαζομένων ανά τομέα, σε όλη την επικράτεια.
Τα ΕΓΤ πρέπει να μπορούν να ελέγξουν με τα πληροφορικά συστήματα του υπουργείου εργασίας και της ΓΓΔΕ, το σύνολο των εργαζομένων που εργάζονται στο ίδιο αντικείμενο, μόνιμοι και έκτακτοι, και να υποβάλει έκθεση με τις διαφορές αποδοχών και δικαιωμάτων μεταξύ μόνιμων και έκτακτων, στο ΚΓΤ.
Τα ΕΓΤ μπορεί να είναι στην πρωτεύουσα ή διάσπαρτα στις πόλεις της Ελλάδας, με πρόσβαση στα πληροφορικά συστήματα, στους εργατικούς νόμους, ένα τηλέφωνο χωρίς χρέωση καταγγελιών, και site με πληροφορίες στο internet και email.
Σε κάθε τομέα θα υπάρχει τμήμα εκπαίδευσης επιθεωρητών, για κάθε κατηγορία εργαζομένων.
Το κάθε ΕΓΤ θα αποτελείται από μια ολιγομελή ομάδα μη μόνιμων εργαζόμενων και θα παρουσιάζει ανοικτά προσβάσιμα δεδομένα για τους τομείς που διαχειρίζεται.
β. Οι επιθεωρητές εργασίας (ΕΕ) μπορεί να είναι λίγοι με έδρα την πρωτεύουσα κάθε νομού, με αυτοκίνητα και συνδεδεμένοι με internet με τα ΕΓΤ, από όπου θα παίρνουν οδηγίες επιτόπιου ελέγχου οπουδήποτε στα όρια του νομού.
Οι ίδιοι οι επιθεωρητές θα κάνουν έλεγχο για τον σωστό είδος ενσήμων και τον σωστό αριθμό ενσήμων και την μαύρη εργασία. Οι επιθεωρητές του ΙΚΑ θα καταργηθούν.
Με την κατάλληλη εκπαίδευση και υποστήριξη από τα ΕΓΤ θα είναι ικανοί να κάνουν έλεγχο για κάθε κατηγορία εργαζομένων και να υποβάλλουν εκθέσεις μέσω internet στα ΕΓΤ.
Ενδεικτικά μερικοί τομείς που απαιτούν διαφορετικό ΕΓΤ
1. Τομέας έκτακτων εργαζομένων στο Δημόσιο με εξάμηνες συμβάσεις, χρηματοδότηση ΕΣΠΑ.
Ο τομέας αυτός μπορεί να χωρίζεται σε υποτομείς για διάφορες κατηγορίες, να έχει γραφείο σε μια μόνο πόλη της Ελλάδας και να ελέγχει όλη την Ελλάδα, με τα πληροφορικά συστήματα και ένα τηλέφωνο και email για καταγγελίες.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα εδώ είναι ότι οι ίδιες οι συμβάσεις που έχουν υπογράψει οι εργαζόμενοι με το κράτος είναι εκμεταλλευτικές.
Το ΕΓΤ μπορεί να συλλέξει στοιχεία για τον αριθμό των μόνιμων και έκτακτων εργαζομένων που ασχολούνται στο ίδιο αντικείμενο, τις διαφορές αποδοχών και δικαιωμάτων και την παρουσία των μόνιμων στις εργασίες που υποτίθεται ότι κάνουν και για τις οποίες λαμβάνουν μισθούς και επιδόματα.
2. Τομέας έκτακτων εργαζομένων στο Δημόσιο με πεντάμηνες συμβάσεις, χρηματοδότηση ΕΣΠΑ.
Να ελέγξει με τα πληροφορικά συστήματα το σύνολο των εργαζομένων που εργάζονται στο ίδιο αντικείμενο, μόνιμοι και έκτακτοι, και να υποβάλει έκθεση με τις διαφορές αποδοχών και δικαιωμάτων μεταξύ μόνιμων και έκτακτων.
Να οδηγεί στα δικαστήρια τους Δήμους που τολμάνε να χρησιμοποιούν αυτούς τους πολίτες για ανθυγιεινές και βαριές εργασίες (συλλέκτες με απορριμματοφόρα) χωρίς εκπαίδευση, χωρίς επιδόματα...
Να ελέγξει σαν εξωτερικός φορέας την παρουσία των μόνιμων στην εργασία τους, μέχρι να καταργηθεί η θέση τους και η μονιμότητά τους.
3 Τομέας για τους εργαζόμενους σε εξωτερικούς εργολάβους που παρέχουν υπηρεσίες σε δημόσιο, ΔΕΚΟ, τράπεζες.
Να `έχει πρόσβαση σε μια βάση δεδομένων με το σύνολο των συμβάσεων που υπογράφουν οι εργολάβοι με το δημόσιο.
Να ελέγξει με τα πληροφορικά συστήματα το σύνολο των εργαζομένων που εργάζονται στο ίδιο αντικείμενο, μόνιμοι και έκτακτοι, και να υποβάλει έκθεση με τις διαφορές αποδοχών και δικαιωμάτων μεταξύ μόνιμων και έκτακτων.
Να καταγράψει εργασία με υπερωρίες χωρίς πληρωμή, μη καταβολή δεδουλευμένων, μη χρησιμοποίηση εργαζόμενων που εργάζονται σε σταθερό εργοδότη με μπλοκάκι, ...
4 Τομέας της ζούγκλας του ιδιωτικού τομέα στις μεγάλες επιχειρήσεις
Το κράτος μπορεί να επιδράσει στις χρεωμένες επιχειρήσεις που ανακεφαλαιώνονται με χρήματα των πολιτών, και στις νέες επιχειρήσεις με μεγάλο αριθμό εργαζομένων που χρησιμοποιούν επενδυτικά κεφάλαια τραπεζών.
Το κράτος μπορεί να ανταλλάξει το δικαίωμα απόλυσης στον εργοδότη, την μηδενική φορολογία κερδών που επαναεπενδύονται, την μικρή φορολογία γενικά και την σταθερότητα φορολογικών και ασφαλιστικών νόμων, με κατώτατους μισθούς όσο οι εύλογες δαπάνες διαβίωσης και δαπάνες στέγης για άμεσα ή έμμεσα εργαζόμενους.
Οι μεγαλοεπενδυτές μπορούν να προϋπολογίσουν το εργατικό κόστος και να ελέγξουν αν τους συμφέρει να κάνουν την επένδυση.
Δεν πρέπει να επιτρέπεται σε χρεοκοπημένες εταιρείες που χρησιμοποιούν χρήματα τραπεζών που έχουν ανακεφαλαιοποιηθεί από πολίτες, να έχουν δυο ειδών εργαζομένους, τους προνομιούχους που είναι υπάλληλοι της εταιρίας και τους μη προνομιούχους που εργάζονται σε εξωτερικά συνεργεία.
Τομέας για δύτες ιχθυοτροφείων με μπλοκάκι στον ίδιο εργοδότη (ένσημα ΟΑΕΕ), οι δύτες εργάζονται χωρίς καταδυτικά ένσημα, πολλές φορές χωρίς την τήρηση των κανονισμών ασφαλείας για εργασία σε ζευγάρια, ... και μερικές φορές πνίγονται.
Το κράτος ή μια ανεξάρτητη αρχή μπορεί να πιστοποιεί τις επιχειρήσεις που παρέχουν στους άμεσα και έμμεσα εργαζομένους τους μισθούς, όσο οι εύλογες δαπάνες διαβίωσης και δαπάνες στέγης.
5 Τομέας της ζούγκλας του ιδιωτικού τομέα στις μικρές επιχειρήσεις
Στην ζούγκλα του μικρού ιδιωτικού τομέα δεν μπορεί το κράτος να καθορίσει κατώτατο μισθό όσο οι εύλογες δαπάνες διαβίωσης και δαπάνες στέγης, γιατί ο μισθός καθορίζεται από το ποσοστό των ανέργων σε μια δυνητικά συμμετοχική αγορά εργασίας.
Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούμε να θέσουμε εργατικούς νόμους που δεν θα έχουν σχέση με την πραγματικότητα και θα καταπατούνται.
Η ισότητα των πολιτών και οι ίσες ευκαιρίες μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την απελευθέρωση των απολύσεων στις θέσεις εργασίας που δημιουργούνται για πραγματικές ανάγκες του κράτους με χρήματα πολιτών ή χρήματα από την Ένωση.
Σε αυτές τις θέσεις το κράτος είναι υποχρεωμένο να μην εκμεταλλεύεται τους πολίτες του χωρίζοντάς τους σε διαφορετικές κατηγορίες.
Στον μικρό ιδιωτικό τομέα πιο σημαντικό θέμα είναι η υλοποίηση των συμφωνηθέντων μεταξύ εργαζόμενου και εργοδότη και η εφαρμογή λογικών ευέλικτων εργατικών νόμων.
Σημαντικό είναι να έχει ο εργοδότης την δυνατότητα να προσλάβει και να απολύσει εργαζόμενους σε ευέλικτες μορφές εργασίας (λίγες μέρες την εβδομάδα, ή λίγες ώρες την ημέρα), που πληρώνονται όμως με ένα ποσοστό παραπάνω από αυτά που αναλογούν στις εύλογες δαπάνες διαβίωσης και δαπάνες στέγης για τον αντίστοιχο χρόνο.
Σημαντικό τέλος είναι η δημοσίευση στατιστικών στοιχείων για τις συμβάσεις που δημιουργούνται για τα διαφορετικά επαγγέλματα σε διαφορετικές περιοχές. Οι εργοδότες να ενθαρρύνονται και οι εργαζόμενοι να διεκδικούν αμοιβές μεγαλύτερες από τα όρια του κατώτατου μισθού που προσδιορίζει η στατιστική υπηρεσία, ώστε οι αποδοχές να τείνουν στις εύλογες δαπάνες διαβίωσης και δαπάνες στέγης.
Ο κατώτατος μισθός στις μικρές επιχειρήσεις μπορεί να προσδιορίζεται από την στατιστική υπηρεσία, σχετιζόμενος με το ποσοστό ανεργίας και μπορεί να κινείται από το όριο της φτώχειας σε μεγάλα ποσοστά ανεργίας μέχρι τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης και δαπάνες στέγης, όταν τα ποσοστά ανεργίας πέφτουν κάτω από το 5%
Το κράτος ή μια ανεξάρτητη αρχή μπορεί να πιστοποιεί τις επιχειρήσεις που παρέχουν στους άμεσα και έμμεσα εργαζομένους τους μισθούς όσο οι εύλογες δαπάνες διαβίωσης και δαπάνες στέγης.
Έλεγχος για μαύρη εργασία, για μη σωστό είδος ενσήμων, για μη σωστό αριθμό ενσήμων, για μη πληρωμή αποδοχών, ...
Διαφορετικοί τομείς μπορούν να καλύψουν την ζούγκλα του ιδιωτικού τομέα
Τομέας για σερβιτόρους, οι εργοδότες βάζουν λιγότερα ένσημα, δεν πληρώνουν άδειες,...
Τομέας για κουριερ, οι εργαζόμενοι πολλές φορές εργάζονται με δικό τους μηχανάκι
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου